Koulut avaavat ovensa eri päivinä eri puolilla Suomea. Joissain kunnissa koulu alkaa jo keskiviikkona 8. elokuuta. Silloin koulu alkaa esimerkiksi Rovaniemellä, Porissa ja Hämeenlinnassa. Esimerkiksi Helsingissä, Oulussa ja Tampereella koulu alkaa torstaina 9. elokuuta.
Monissa kunnissa koululaiset viettävät kesälomaa vielä tälläkin viikolla. Vaasassa, Mikkelissä ja Kuopiossa koulu alkaa vasta maanantaina 13. elokuuta. Viimeisinä aloittavat Turun koululaiset, vasta keskiviikkona 15. elokuuta.
Kouluissa tapahtuu tänä lukuvuonna pieniä muutoksia. Peruskoulun opetussuunnitelma muuttui kaksi vuotta sitten. Tänä vuonna uusi opetussuunnitelma koskee myös peruskoulun 8. luokan oppilaita. Opetussuunnitelma kertoo, mitä koulussa pitää opiskella ja miten. Nyt myös 8. luokalla on erilaisia teemoja, hankkeita ja yhteistyötä oppiaineiden välillä.
Suurin muutos koskee kuitenkin lapsia, jotka eivät vielä ole koulussa. Noin viidesosa 5-vuotiaista lapsista osallistuu varhaiskasvatuksen kokeiluun. Siinä kerätään tietoa siitä, miten 5-vuotiaiden varhaiskasvatus auttaa lasten oppimista ja lisää lasten hyvinvointia.
Lähteet Opetushallitus, Helsingin Sanomat

Teksti: Markku Juusola, thanks so much for the post.Really thank you! Keep writing.
Muistan omat kouluvuodet neuvoston-aikana ja pienessä siperialaisessa kylässä… se oli ihan toinen synkkä (…mutta kodikas) planeetta…