Hallitus julkaisi tavoitteensa ilmasto- ja energiasuunnitelmassa marraskuun lopulla. Suunnitelma on nyt eduskunnan käsittelyssä.
Hallituksen tavoitteena on, että yli puolet energiasta olisi uusiutuvaa 2020-luvulla. Uusiutuvaa energiaa ovat esimerkiksi aurinko-, tuuli- ja vesivoima sekä maalämpö.
Hallitus haluaa myös lisätä biopolttoaineiden käyttöä. Biopolttoaineita tehdään esimerkiksi puusta, viljasta ja palmuöljystä.
Puhtaampaa liikennettä
Hallitus haluaa, että erityisesti liikenteen saasteet vähenevät. Tavoite on, että Suomessa on 250 000 sähköautoa vuonna 2030.
Autojen bensiinistä ja dieselöljystä kolmasosa olisi biopolttoaineita vuonna 2030. Sähköautojen ostajat saattavat saada tukia ja verohelpotuksia.
Myös EU ehdottaa, että biopolttoaineiden käyttö lisääntyy. Suomessa on pelätty, että biopolttoaineen valmistus tuhoaa metsiä. EU arvioi kuitenkin, että Suomessa tuotanto ei tuhoa metsiä.
Lähde Yle
