HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Kirosana helpottaa, kun suututtaa – Selkosanomat

Kirosana helpottaa, kun suututtaa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Shutterstock / Kaisa Kaatra
Uutinen julkaistu: 28.02.2018

Melkein kaikki ihmiset kiroilevat joskus. Silti pidämme kiroilua rumana tapana. Hitto soikoon! Miksi käyttäydymme näin oudosti?

Otetaan esimerkki. Monet urheilijat käyttäytyvät hyvin, mutta joskus he kiroilevat.

– Perkele, sanoi taitoluistelija Emmi Peltonen Etelä-Korean olympialaisissa.

Hän kaatui yhden hypyn luistelunsa aikana. Se harmitti. Siksi Peltonen lausui kilpailun jälkeen kirosanan.

Sanomme siis kirosanoja, jos tunnemme kipua, suutumme tai petymme.

Kirjailija Jari Tammi on perehtynyt perusteellisesti suomalaisiin kirosanoihin. Hän kokosi kirosanoja Suureen kirosanakirjaan. Tammi löysi suomen kielestä melkein 6 000 kirosanaa.

Ajatusta nopeampi kiroilu

Miksi sanomme kirosanoja, kun suutumme tai kun käy kipeää?

– Ihminen kiroilee nopeammin kuin ajattelee. Kirosanat tulevat mieleen aivojen vanhimmasta osasta. Tunteet ja kehon liikkeet ovat siellä myös, kertoo Tammi.

– Kirosana pääsee suusta heti, kun ihminen lyö varpaan pöydänjalkaan. Jotkut tutkijat väittävät, että kiroilu lievittää kipua. Tai ihminen kestää kipua kauemmin, kun hän kiroilee.

– Kiroilu helpottaa oloa. Se helpottaa oloa samalla tavalla kuin karjaisu. Karjaisusta kirosanaan on lyhyt matka.

Lue lisää kirosanoista Selkosanomien numerosta 4/2018, joka ilmestyi 28.2.2018.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kirosana helpottaa, kun suututtaa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)