Isis on ääri-islamilainen terrorijärjestö. Isis hallitsi suuria osia Syyriasta ja Irakista vuosina 2014–2017. Alue oli yhtä suuri kuin Italia. Siellä asui seitsemän miljoonaa ihmistä. Isis menestyi, koska Syyriassa ja Irakissa oli sisällissota.
Isis hallitsi alueitaan väkivaltaisesti. Isisin sotilaat tappoivat tuhansia vastustajiaan. Isis sovelsi alueellaan ankaraa islamilaista lakia. Naisilla ei ollut juuri mitään oikeuksia.
Irakin pääministeri Haider al-Abadi julisti viime viikolla, että Irak on voittanut Isisin.
Syyriassa Isisin taistelijat on ajettu pois jo kaikista kaupungeista. Syyrian hallituksen joukot valtasivat Isisin pääkaupungin Raqqan lokakuussa.
Venäjä auttoi Syyrian hallitusta sodassa Isistä vastaan. Venäjän presidentti Vladimir Putin vieraili viime viikolla Syyriassa. Myös Putin sanoi, että taistelu Isisiä vastaan on ohi.
Isis on tehnyt viime vuosina paljon terrori-iskuja eri puolilla maailmaa. Terrori-iskut jatkuvat, vaikka Isis menetti alueensa.
Isiksessä oli 30 000 ulkomaista taistelijaa esimerkiksi Euroopasta ja Afrikasta. Pohjois-Afrikan valtiot pelkäävät nyt, että Isisin taistelijat siirtyvät Afrikkaan.
Euroopan maat miettivät, miten entiset taistelijat sopeutuvat tavalliseen elämään.
Lähde STT