Intia on maailman suurin demokratia eli kansanvaltainen valtio. Intiassa kaikki on suurta. Intia on maailman toiseksi väkirikkain valtio. Intiassa on melkein 1,4 miljardia asukasta. Äänioikeus on lähes miljardilla ihmisellä. Joka kahdeksas maapallon aikuinen saa äänestää Intiassa.
Intian vaalit ovat maailmanhistorian suurimmat. Edelliset Intian vaalit järjestettiin viisi vuotta sitten. Silloin äänestämässä kävi 550 miljoonaa.
Intian parlamentin alahuoneeseen valitaan vaaleissa 543 edustajaa. Viime vaalit voitti kansallis- mielinen hindunationalistinen puolue Bharatiya Janata eli Intian kansanpuolue. BJP:n johtaja ja Intian pääministeri on Narendra Modi. Vaaleissa ratkeaa, jatkaako Modi pääministerinä.
Vaalit jatkuvat 19. toukokuuta saakka. Viranomaiset lupaavat, että äänet on laskettu 23. toukokuuta mennessä.
Lähteet Yle, HS
