Maailman maat sopivat ilmastokokouksessa yhteisistä säännöistä. Ilmastosopimus tehtiin vuonna 2015 Pariisissa. Sopimus tuleee voimaan vuonna 2020. Ilmastokokous järjestettiin Puolan Katowicessa.
Sopimuksessa määrätään, että maailman maat vähentävät päästöjä. Päästöt lämmittävät maapallon ilmastoa. Päästöjä syntyy teollisuudesta, kivihiilen käytöstä ja liikenteestä.
Ilmastosopimuksen tavoite on, että maapallon ilmasto lämpenee tulevaisuudessa vähemmän. Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa esimerkiksi suuria tulvia, myrskyjä ja kuivuutta.
Ymäristöjärjestöt eivät ole tyytyväisiä sopimuksen sisältöön. Järjestöjen mukaan sopimus ei ole tarpeeksi kattava ja sitova.
Lähde Yle

Kirjoitusvirheet (2 kpl)