Hauskaa vappua etänä!

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 29.04.2020

Rajoitukset estävät tänä vuonna vapun vieton perinteisillä tavoilla. Mutta ei hätää! Vappua voi viettää monella hauskalla tavalla etäyhteyksien avulla.

Koronaviruksen takia rajoitukset ovat voimassa myös vappuna. Yli kymmenen ihmisen kokoontumiset on kielletty. Poliisi, sisäministeriö ja maan hallitus toivovat, että suomalaiset viettävät vappua kotona.

Poliisi toivoo, että nuoret kokoontuvat vappuna verkossa, eivätkä isoissa porukoissa ulkona. Poliisi toivoo myös, että vanhemmat muistuttavat nuoria tästä.

Sisäministeriö ja poliisi esittävät toiveita, mutta myös auttavat vapun juhlijoita. Sisäministeriö ja poliisi ovat avanneet virtuaalivappu-sivuston internetiin. Sivustolla on paljon vinkkejä vapun viettoon verkossa.

Sivusto ohjaa konsertteihin, tubettajien luokse, ruoanlaittoon, pelitapahtumiin, keskusteluihin, tansseihin ja vaikka mihin muuhun.

Tästä pääset virtuaalivappu-sivustolle.

https://virtuaalivappu.fi/

Mantan lakitus ja vappupuheet virtuaalisesti

Havis Amandan eli Mantan lakitus Helsingin Kauppatorilla on tärkeä vapun perinne. Tänä vuonna opiskelijat lakittavat Mantan virtuaalisesti. Virtuaalisuus tarkoittaa, että internetiin on luotu kuvitteellinen ympäristö, jossa ylioppilaat laittavat lakin Mantan päähän.

Ihmiset voivat seurata Mantan lakitusta kotoaan vappuaattona kello 18 osoitteessa:

https://www.burst.fi/

Opiskelijat ovat keksineet muutakin hauskaa. Turussa opiskelijat kokoontuvat vappuaattona juomaan boolia parvekkeille. Vapunpäivänä he ovat kotipiknikillä.

Ylen Radio Suomi järjestää vapunpäivän aamulla ylioppilaiden vappujuhlan. Siellä kuullaan puheita ja kuorolaulua. Tavallisesti ylioppilaiden juhla on Ullanlinnanmäellä Helsingissä.

Perinteisesti myös poliittiset puolueet järjestävät juhlia vappuna. Tänä vuonna poliitikot pitävät puheita internetissä. Esimerkiksi linkit Sanna Marinin, Katri Kulmunin tai Li Anderssonin vappupuheisiin löytyvät virtuaalivappu-sivustolta.

Lähde: STT

2 kommenttia artikkeliin ”Hauskaa vappua etänä!”

  1. Vapunpäivällä ilmapiiri oli kaunis juhlassa, mutta nyt ilmapiiriämme takia juhla oli kotona.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)