Poliisin toiminta herättää keskustelua

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, IL
Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Uutinen julkaistu: 20.08.2026

Poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäki sanoo, että poliisin toiminta ei ole onnistunut hyvin viime aikoina. Poliisijohtajan mukaan poliisin on mietittävä uudelleen sitä, millaista voimaa voi käyttää.

Poliisin toiminta on herättänyt huolta viime aikoina. Tuusulassa poliisi kiilasi nuoren mopoilijan ojaan. Mopoilija loukkaantui tilanteessa. Tampereella poliisi osoitti aseella miestä ja kiroili. Espoossa mies kuoli, kun poliisi käytti etälamautinta. Espoolainen mies kuoli Rinnekodin pihalla ja hän oli kehitysvammainen.

Poliisiylijohtaja Ilkka Koskimäki sanoi Ylen A-studiossa, että poliisin työtavat ja ohjeet käydään tarkasti läpi. Syyttäjä arvioi poliisin toiminnan kolmessa tapauksessa. Koskimäki korostaa, että luottamus poliisiin on tärkeä asia.

– Näissä kolmessa tapauksissa poliisin toiminta ei ole onnistunut, Koskimäki sanoo.

Tuusulan ja Tampereen tapauksessa poliisi oli työtehtävässä yksin. Molemmat poliisit on siirretty muihin tehtäviin.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)