Hallitus neuvotteli monta päivää valtion rahojen käytöstä. Neuvottelua kutsutaan puoliväliriiheksi. Hallitus on nyt kautensa puolivälissä. Kautta on jäljellä kaksi vuotta.
Tavallisesti puoliväliriihi kestää päivän ja kaksi. Tällä kertaa se kesti melkein viikon. Viikonvaihteessa näytti jopa siltä, että hallitus voi hajota.
Sopu oli hankalinta keskustalle. Keskusta halusi pienentää työttömyysturvaa, jotta työttömyys vähenisi. Keskusta halusi, että valtio ottaa vähemmän velkaa kuin, mitä muut hallituspuolueet halusivat. Keskusta halusi myös, että turpeen tuotanto vähenee nykyistä vauhtia hitaammin.
Keskusta ei saanut kaikkia vaatimuksiaan läpi. Mutta pitkien neuvottelujen jälkeen puolue hyväksyi esityksen, jonka pääministeri Sanna Marin teki.
Työttömyysturva ei heikkene. Sen sijaan valtio aikoo luoda muilla tavoilla noin 50 000 uutta työpaikkaa. Veroja korotetaan jonkin verran. Turpeen tuottajat saavat lisää tukea.
Lähde: Yle