Elokuussa kypsyy paljon omenaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa
Uutinen julkaistu: 20.08.2026

Tänä kesänä on hyvä omenasato. Omenoita kypsyy paljon. Monissa omenapuissa on niin paljon omenoita, että puiden oksat notkuvat.

Omenoita kypsyy nyt niin paljon, että kaikkia ei ehditä kerätä. Osa omenoista pilaantuu. Moni vie omenoita biojätteeseen.

Omensato on tänä kesänä hyvä, koska omenapuiden kukinta onnistui keväällä hyvin. Kesällä on myös tullut paljon sateita, joten omenapuut ovat saaneet paljon kosteutta.

Monet valmistavat omenoista omenapiirakkaa. Omenoita voi myös säilöä esimerkiksi soseeksi ja hilloksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)