Alisa Vainio voitti EM-kultaa maratonilla

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IL, STT
Kuva: Lehtikuva /
Uutinen julkaistu: 17.08.2026

Alisa Vainio on maratonjuoksun Euroopan mestari. Vainio voitti kultaa sunnuntaina yleisurheilun EM-kisoissa. Vainio hallitsi maratonkilpailua alusta saakka.

Alisa Vainio on maratonjuoksun Euroopan mestari. Vainio voitti maratonin EM-kultaa sunnuntaina. Hän hallitsi maratonia alusta saakka ja voitti muut kilpailijat useilla minuuteilla.

Unkarin Lili Anna Vindics-Tóth oli maratonin sijalla 2. Britannian Abbie Donnelly juoksi sijalle 3.

Vainio oli maratonin ennakkosuosikki. Hän on ollut tänä vuonna hyvässä kunnossa. Vainio oli jo viime vuonna viides MM-kisoissa. Hän oli MM-kisojen paras eurooppalainen maratonjuoksija.

Alisa Vainio on kotoisin Lappeenrannasta. Hän edustaa Lappeenrannan Urheilu-Miehiä.

Suomi sai yleisurheilun EM-kisoista kolme mitalia, joista kaksi on kultaa ja yksi hopea. Moukarinheittäjä Silja Kosonen toi Suomen toisen kultamitalin. Seiväshyppääjä Wilma Heltelä voitti hopeamitalin.

Yleisurheilun EM-kisat järjestettiin Britannian Birminghamissa. Kisojen päätöspäivä oli sunnuntai 16.8.

Seuraavat yleisurheilun EM-kisat järjestetään vuonna 2028 Puolan Chorzówissa. Seuraavat MM-kilpailut järjestetään Kiinan Pekingissä vuonna 2027.

Alisa Vainio hallitsi maratonjuoksun kilpailua alusta asti. Hän voitti muut useilla minuuteilla. Kuva Lehtikuva / AFP / Paul Ellis

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)