Jalkapallo voi näyttää hyvää esimerkkiä koko yhteiskunnalle. Muutama vuosi sitten Ykkösen Haka-KTP-jalkapallo-ottelussa yleisön joukosta kuului rasistisia huutoja. Erotuomari Mohammad Al-Emara pyysi kuuluttajaa kertomaan, että peli keskeytetään, jos huudot eivät lopu. Huudot kuitenkin jatkuivat. Erotuomari johdatti pelaajat pukukoppeihin.
– Se oli jännittävä hetki. Oli hienoa nähdä, että pelaajat olivat aivan samaa mieltä kanssani. Kukaan ei arvostellut päätöstäni, Al-Emara kertoo.
Hän toimi samalla tavalla myöhemminkin toisessa pelissä. Silloin järjestysmies poisti yleisön joukosta huutelijan.
Pelaajia kuunnellaan
Ennen erotuomariuraansa Al-Emara pelasi itse jalkapalloa. Hän on voittanut Turun Interissä A-junioreiden Suomen mestaruuden.
– Tuohon aikaan rasistiset huutelut olivat aika yleisiä. Sain kärsiä niistä myös itse. Nyt tilanne on onneksi hieman parantunut. Muutkin erotuomarit puuttuvat huuteluun.
Al-Emara korostaa, että jalkapallossa ei ole sijaa rasismille. Jalkapalloilijat voivat näyttää tässä jopa esimerkkiä muulle yhteiskunnalle.
– Jalkapallo on maailman suosituin urheilulaji. On äärimmäisen tärkeää, että kaikki lajin parissa toimivat osoittavat, mikä on oikein ja mikä väärin. Suosituilla jalkapalloilijoilla on valtavasti faneja. Sitä, mitä jalkapalloilijat sanovat, kuunnellaan tarkasti.
Jalkapallo yhdistää erilaisia ihmisiä
Al-Emara huomauttaa, että jalkapallolla on kyky tuoda yhteen erilaisia ihmisiä.
– Ihmiset pystyvät pelaamaan yhdessä jalkapalloa, vaikka he tulisivat eri puolilta maailmaa. Jalkapallossa ei haittaa, että kaikki eivät ymmärrä toistensa kieltä.
Al-Emaran mielestä jalkapallo voi auttaa myös maahanmuuttajia sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Hän itse syntynyt pakolaisleirillä Saudi-Arabiassa. Hän tuli Suomeen parivuotiaana. Al-Emaran vanhemmat ovat Irakista.
– Voin sanoa, että jalkapallo pelasti minut. Kun minulla oli muuten vaikeaa, niin jalkapallokentällä oli hyvä olla. Kentällä minut hyväksyttiin ja siellä minua arvostettiin.
Jalkapallon parissa on tarjolla paljon erilaisia tehtäviä. – Pelaamisen lisäksi tarvitaan muun muassa erotuomareita, valmentajia ja huoltajia. Jokaiselle löytyy varmasti jokin rooli.

