Suomessa on jo pitkään yritetty uudistaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Suomen eri hallitukset ovat tehneet ehdotuksia uudistuksesta yli 15 vuoden ajan. Aiemmin yhtään ehdotusta ei ole hyväksytty.
Eduskunta äänesti uudistuksesta keskiviikkona 23. kesäkuuta. 105 kansanedustajaa äänesti uudistuksen puolesta ja 77 edustajaa sitä vastaan. 17 edustajaa oli poissa, joten he eivät äänestäneet.
Sote-uudistuksen tavoite on, että kaikki ihmiset saavat yhtä hyvää hoitoa eri puolilla Suomea. Tähän mennessä joissakin kunnissa on saanut parempaa hoitoa kuin toisissa.
Tulevaisuudessa kunnat eivät enää järjestä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita asukkailleen. Suomessa perustetaan 21 uutta hyvinvointialuetta, jotka järjestävät palvelut. Ainut poikkeus on pääkaupunki Helsinki. Helsinki järjestää palvelut itse myös jatkossa.
Sosiaali- ja terveysalan työntekijät saavat uuden työnantajan uudistuksen takia. Yli 170 000 kuntien työntekijää saa työnantajakseen jonkin hyvinvointialueista.
Sote-uudistuksen hyväksyminen tarkoittaa myös sitä, että Suomessa on pian uudet vaalit. Vaalit järjestetään ensi vuoden tammikuussa. Silloin suomalaiset saavat valita päättäjät uusiin hyvinvointialueisiin.
Juttua on muokattu 7.7.2021. Heinäkuu on vaihdettu kesäkuuksi.

uudistus oli hyväksytty 23rd Heinlkuuta Vai kesäkuuta?