Hallitus julkisti sote-uudistuksen korjaukset tiistaiaamuna. Hallitus korjasi uudistuksesta useita kohtia, joista perustuslakivaliokunta huomautti. Päätös uudesta laista voidaan tehdä vasta, kun kaikki uudistukseen liittyvät ongelmat on korjattu. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan täytyy tehdä sote-laeista seitsemän uutta mietintöä ja kaksi lausuntoa.
Hallitus päätti korjauksissaan esimerkiksi, että soten valinnanvapautta lykätään vuodella. Kaikki sote-keskukset aloittavat toimintansa vuonna 2022.
Eduskunnan puhemies Paula Risikko sanoi jo kesäkuun alussa, että eduskunta ei ehdi äänestää sotesta ennen kesälomia. Eduskunnan kesäloma alkaa tavallisesti kesäkuun lopussa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen on tarkoitus alkaa vuonna 2020. Uudistusta kutsutaan nimellä sote. Samalla syntyy 18 maakuntaa, jotka järjestävät sote-palvelut suomalaisille. Uudistuksen yhteydessä puhutaan valinnanvapaudesta. Sote-uudistuksen jälkeen suomalaiset saavat valita sote-keskuksen, josta he hakevat palvelua.
Sote-uudistuksen tarkoitus on parantaa palveluita ja niiden saatavuutta. Uudistus pyrkii myös vähentämään valtion sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia.