Jääkiekon MM-kisojen loppuottelu eli finaali oli erittäin jännittävä. Kolmen erän jälkeen tilanne oli 0–0. Suomi tai kisojen isäntämaa Sveitsi ei ollut tehnyt yhtään maalia.
Ottelu ratkaistiin jatkoajalla. Jatkoajalla pelataan vain kolmella kenttäpelaajalla ja se joukkue voittaa, joka tekee maalin ensimmäisenä.
Jatkoajalla Suomen Konsta Helenius iski. Hän onnistui laukomaan kiekon Sveitsin maalivahdin Leonardi Genonin taakse. Heleniuksen maali ratkaisi Suomen maailmanmestaruuden.
Tämä on nyt viides kerta, kun Suomi voitti maailmanmestaruuden. Sveitsille tappio oli suuri pettymys. Sveitsi on ollut MM-finaalissa useita kertoja, mutta ei ole koskaan onnistunut voittamaan. Sveitsin joukkue pelasi erittäin hyvin MM-kisoissa ja voitti kaikki muut ottelunsa. Norja sai MM-kisoissa pronssia eli se oli kolmas.
Ottelun ratkaisija Konsta Helenius on vasta 20-vuotias. Hän pelaa NHL:ssä Buffalo Sabresissa. Helsingin Sanomien mukaan Konsta Heleniuksen äiti Maiju Helenius pyörtyi, kun Konsta teki voittomaalin. Konsta Heleniuksen perhe seurasi ottelua paikan päällä Zürichissä Sveitsissä.
Suomen jääkiekkojoukkue palaa kotiin tänään maanantaina. Helsingin Olympiastadionilla järjestetään voittojuhla. Juhla alkaa kello 18. Suomen jääkiekkoleijonat saapuvat juhlaan kello 19:30.

Tekstiin korjattu juhlien alkamisaika kello kuudeksi (kello 18).
