Arkeologit tekevät kaivauksia Turussa

Teksti: Selkosanomat, lähteet turku.fi, Yle
Kuva: Lehtikuva / Laura Ukkonen
Uutinen julkaistu: 01.06.2026

Arkeologit tekevät kaivauksia Turun keskustassa. Kaivauksissa on löytynyt keramiikkaa ja vanhoja kolikoita.

Turun kaupungintalo ja sitä ympäröivät rakennukset vajoavat. Siksi niiden perustukset vahvistetaan ja ne kunnostetaan.

Arkeologit tekevät kaivauksia kunnostuksen aikana. Arkeologit ovat jo löytäneet kolikoita 1500- ja 1600-luvuilta. Lisäksi he ovat löytäneet keramiikkaa ja lasia 1600- ja 1700-luvuilta.

Arkeologit eivät ole vielä löytäneet mitään todella vanhaa tai jännittävää. Paljon maata siirrettiin pois 1800-luvulla, kun kaupungintalo rakennettiin. Turku perustettiin 1200-luvulla, joten se on Suomen vanhin kaupunki.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)