
Opiston tanssiharjoituksissa Kalervo Kattilakoski (edessä) ja Noora Salo (takana).
Itsenäisyyttä ja omatoimisuutta opistovuodesta
Keski-Pohjanmaan kansanopistossa Kälviällä on opiskelumahdollisuuksia myös erityisryhmille. Erityisryhmien opintolinjat on tarkoitettu opiskelijoille, jotka tarvitsevat tukea arjessa ja oppimisessa. Ryhmät ovat nimeltään Seppäset ja Virtaset.
Virtaset kestää opistossa vuoden. Opistovuosi on tarkoitettu peruskoulun päättäneille vaikeasti vammaisille nuorille. Koulutuksessa harjoitellaan arjen taitoja ja sosiaalisia taitoja. Tavoitteena on lisätä opiskelijan itsenäisyyttä, itseluottamusta ja valmiuksia selviytyä arjessa.
Seppäset-kansanopistolinjalla opiskellaan arjen ja työelämän taitoja sekä pohditaan tulevaisuuden suunnitelmia. Tavoitteena on vahvistaa opiskelijan käsitystä omista taidoista ja valmiuksista työelämään. Opiskeluun kuuluu tutustumista eri ammatteihin.
Seppäset ja Virtaset ovat suosittuja opiskelulinjoja. Opiskelijoille on tarjolla nykyaikaiset ja esteettömät tilat. Perusaineiden lisäksi opiskelijat voivat valita esimerkiksi erilaisia taideaineita.

Ihania kavereita
Opiskelijat viihtyvät opistossa hyvin. He kertovat innokkaasti omista kokemuksistaan.
Netta Laitisen mielestä parasta opiskelussa on valkoinen huone.
Vera Kurtén kertoo, että koulussa on mukavaa. Kurténin lempipuuhaa tällä hetkellä on digistoorin tekeminen. Digistoori on projekti, jossa jokainen pääsee kertomaan oman tarinansa. Se tehdään itse alusta alkaen, ohjaajan ja avustajan avulla. Oma tarina äänitetään ja siihen yhdistetään video, kuvia tai piirustuksia. Digiprojekti kehittää digitaitoja ja vahvistaa sosiaalisesti.
Veena Kalliokoski on tullut tapaamiseen hieno haisunäätämaalaus kasvoillaan. Koulussa on ollut tänään aiheena voimaeläimet ja Kalliokosken voimaeläin on haisunäätä. Hän kertoo myös taideprojektista, jossa on mukana. Taideprojektissa tehdään video, jonka nimi on Harry Potter ja Virtasten kivi. Opiskelijat tekivät videoon myös musiikin yhdessä opettajan kanssa.
Monen opiskelijan mielestä ihan parasta koulussa on kaverit.
– Ihania kavereita täällä, toteaa myös Otto Muhonen.
Seppäsissä opiskeleva Aleksi Holma tykkää opettaja Ulla Matveisen tunneista ja ihan kaikesta opistossa.
– Ulla on mun varamummi ja minä hänen henkilökohtainen avustaja, Holma vitsailee. Holma on saanut Seppästen kautta työpaikan. Hän on töissä kahtena päivänä viikossa. Maanantaisin hän on töissä Citymarketissa ja perjantaisin hevostallilla.
Yökouluviikko tarjoaa mahdollisuuden itsenäisyyden harjoitteluun
Opistolla on juuri menossa yökouluviikko. Opiskelijat ovat odottaneet sitä innolla. Suurin osa osallistuu siihen. Osallistuminen on mahdollista tuen tarpeesta riippumatta. Yökoulussa on paljon erilaista ohjelmaa, esimerkiksi liikuntaa, tanssia, makkaranpaistoa kodassa, elokuvailta ja rantasauna. Kalervo Kattilakosken mielestä yökouluviikossa mukavinta on tanssiminen.
Yöleiriviikon aikana opiskelija voi halutessaan yöpyä opistolla. Yökoulu on hyvä mahdollisuus itsenäistymisen ja asumisen harjoitteluun.
Opistossa järjestetään myös erilaisia teema- ja kesäleirejä. Leirit ovat olleet suosittuja. Opiston tilat sopivat hyvin erilaisten leirien ja tapahtumien järjestämiseen.

Opettajat pitävät huolta opiskelijoista vammaispalvelulain muutoksissa
Leikkaukset ja vammaispalvelulain muutokset ovat tuoneet haasteita Seppäsissä ja Virtasissa opiskelevien koulukyyteihin. Kyytejä ei enää myönnetä kaikille, jotka niitä tarvitsevat. Osa on sen takia joutunut lopettamaan opiskelun. Se on todella ikävää, koska monelle opiskelu Kansanopistossa on ollut tärkeä askel kohti itsenäistä elämää.
Opettajat ovat hoitaneet aktiivisesti uuden järjestelmän alkuvaikeuksia ja puolustaneet opiskelijoiden oikeuksia. Seppästen vastuuopettaja Ulla Matveinen on huolissaan yhdenvertaisuuden toteutumisesta.
– Kaikilla pitää olla oikeus opiskella ja päättää mitä haluaa tehdä, Matveinen toteaa.
Virtasten vastuuopettaja Valtteri Konttila toivoo, että tulevaisuudessa päätökset tehdään oikeasti arvovalinnoilla. Heikommassa asemassa olevien palveluita ei voi enää vähentää, vaan tilanteeseen täytyy yrittää löytää muita keinoja.


