
Monet suomalaiset suunnittelevat lomansa hyvissä ajoin. He vertailevat eri vaihtoehtoja tarkasti, ennen kuin tekevät päätöksen. Lomaa halutaan odottaa rauhassa. Samalla halutaan varmistaa, että loma on hintansa arvoinen.
Elämykset ovat tärkeitä
Pelkkä aurinko ei enää riitä matkakohteen valinnan perusteeksi. Lomalla halutaan levätä, mutta myös tehdä uusia asioita. Lomalla halutaan esimerkiksi liikkua, retkeillä tai osallistua aktiviteetteihin.
Suomalaiset valitsevat lomakohteen sen mukaan, mitä siellä voi kokea. Monet haluavat lomalla maistaa uusia makuja ja tutustua paikalliseen elämään.
Suunnittelu on tärkeä osa matkaa
Useimmat suomalaiset alkavat suunnitella lomaa jo kuukausia ennen matkaa.
Näin he ehtivät vertailla hintoja ja valita sopivan kohteen.
Osa ihmisistä toimii kuitenkin toisin. He voivat päättää matkasta nopeasti ja lähteä liikkeelle lyhyellä varoitusajalla. Jos Suomessa on huono sää, moni haluaa lähteä matkalle nopeastikin.
Suomalaiset kaipaavat lämpöä
Monet suomalaiset matkustavat etelään. Suosittuja kohteita ovat esimerkiksi Kreikka, Italia ja Espanja.
Kesät Euroopassa ovat muutteet kuumiksi, mutta se ei ole vähentänyt kiinnostusta. Monet haluavat edelleen lämpimään lomalle. Lomamatkojen ajankohta on kuitenkin muuttunut. Yhä useampi matkustaa keväällä tai syksyllä. Silloin sää ei ole yhtä kuuma kuin keskikesällä.
Lomat ovat eri pituisia
Monet suomalaiset pitävät noin viikon pituisesta lomasta. Se on sopiva aika levätä ja nähdä uusia paikkoja. Toiset haluavat pidemmän loman. Jotkut taas tekevät lyhyen matkan vain muutamaksi päiväksi.
Uudet kohteet kiinnostavat
Moni suomalainen haluaa matkustaa uuteen paikkaan. Toiset taas palaavat mielellään tuttuun kohteeseen. Kaikille tärkeintä on, että loma tuntuu hyvältä ja siitä jää kivoja muistoja.


Suomalaiset tykkäävät matkustaa kesälomallaan, koska he kaipaavat lämpöä ja rakastavat matkustaa Espanjaan, kreikkaan ja italiaan. He tykkäävät maistavat erilaista ruokia ja haluavat jättää matkalle kauniita muistoja ja nauttia lomastaan.