Kotilot ovat maanilviäisiä. Ne viihtyvät kosteilla paikoilla purojen rannoilla, lehdoissa ja heinikoissa.
Puutarhoista kotilot löytävät ruokaa, joten nopeasti lisääntyvistä kotiloista voi tulla riesa. Lehtokotilon herkkua ovat muun muassa salaatit, kurpitsat ja mansikat. Kotiloille maistuvat myös sipulikasvit, kuunliljat, daaliat ja nauhukset.
Kotilot repivät kasvien lehtiä karhealla kielellään.
Kotilot tarvitsevat kalkkia eli kalsiumia muun muassa kuorensa rakentamiseen. Nokkosessa on paljon kalkkia. Sen vuoksi voit nähdä kotiloita nokkosen lehdillä.
Aloita kotiloiden hävittäminen keväällä
Kotiloiden hävittäminen puutarhasta kannattaa aloittaa varhain keväällä.
Kotilot talvehtivat maassa muutaman sentin syvyydessä lehtien ja karikkeen alla. Haravoimalla voi löytää maassa talvehtineita kotiloita.
Hävitä kotilot mahdollisimman kivuttomasti. Kerää kotilot ämpäriin. Kiehuvan veden kaataminen kotiloiden päälle tappaa ne nopeasti.
Kotiloiden torjuminen vaatii kärsivällisyyttä
Jos haluat ehkäistä kotiloiden tulon pihalle, Voit kokeilla muutamia keinoja.
Tutkimusten mukaan myrkyttömällä koivutisleellä voi torjua kotiloita. Tisle on öljymäistä ainetta, jota voi levittää kasvien ympärille. Pakkauksessa on käyttöohjeet.
Hiekkapolku kasvimaan ympärillä hidastaa kotiloiden liikkumista. Lisäksi kävyt, terävät kivet ja rikotut munankuoret kasvien ympärillä voivat auttaa kotiloiden torjunnassa.
Jotkut voimakkaasti tuoksuvat kasvit pitävät kotilot loitolla. Siankärsämöä kotilot välttelevät, samoin myös kissanminttua, pelargonioita ja krasseja.
Poista pihalta esimerkiksi auki oleva multapussi. Kotiloiden on helppo liikkua muovin päällä ja ne voivat munia multaan.
Vältä myrkyllisten syöttien käyttöä. Niistä voi olla haittaa linnuille, hyönteisille, lemmikeille ja lapsille.
Lisää tietoa lehtokotiloista: Korpivaara, Päivi. Piha puhtaaksi lehtokotiloista. 2016. Docendo.

