Yhteinen kieli yhdistää

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Folktinget / Cata Portin
Uutinen julkaistu: 02.07.2026

Abdirahman Sugulle sai viime vuonna Folktingetin Pokkaruotsi-palkinnon. Hän sai palkinnon, koska hän käyttää rohkeasti ruotsin kieltä, vaikka se ei ole hänen äidinkielensä.

Sugullen mielestä kielitaito on tärkeää. Kielitaidon avulla voi saada uusia mahdollisuuksia.

Miten kiinnostuit kielistä?

– Koulussa olin kiinnostunut kielistä. Huomasin, että kielitaito auttaa monessa asiassa. Kun osaa kieltä, on helpompi saada yhteys sitä kieltä puhuviin ihmisiin.

Mistä sait idean opiskella ruotsia?

– Vanhempieni mielestä minun oli tärkeää opiskella ruotsia. Minulla oli koulussa hyvä ruotsin opettaja. Olin tunneilla aktiivinen ja innostunut. En ollut kovin hyvä matematiikassa, joten päätin keskittyä kieliin. Opiskelin myös ranskaa ja espanjaa.

Kuinka montaa kieltä osaat puhua?

Puhun sujuvasti neljää kieltä: somalia, suomea, ruotsia ja englantia. Opiskelen myös arabiaa. Olen syntynyt Suomessa, mutta minulla on somalialaiset juuret.

Mitä kieltä puhutte kotona?

Kotona puhumme vaimoni ja kahden lapsemme kanssa somalia ja suomea. Vanhempi tyttäremme haluaa puhua vain suomea. Yritän silti opettaa hänelle molemmat kielet.

Olitko yllättynyt, kun sait Pokkaruotsi-palkinnon?

Yllätyin, kun kuulin olevani ehdokkaana. En uskonut voittavani, koska hyviä ehdokkaita oli paljon. Olen tehnyt paljon työtä ruotsin kielen hyväksi. Olen todella iloinen palkinnosta.

Mitä olet tehnyt ruotsin kielen hyväksi?

– Olen tehnyt yhteistyötä Ahmed Hassanin kanssa Svenska för invandrare -projektissa. Siinä maahanmuuttajataustaiset henkilöt toimivat kielilähettiläinä. Käymme kouluissa kertomassa nuorille, miksi ruotsia kannattaa opiskella. Olen tehnyt yli 50 kouluvierailua.

Käytätkö paljon ruotsin kieltä Suomessa?

Suomessa on ihmisiä, joiden äidinkieli on ruotsi. He ilahtuvat, kun osaan puhua heidän kanssaan ruotsia. Olen saanut paljon ystäviä ruotsin kielen avulla.

Työskentelet myös jalkapallotuomarina. Miten aloitit sen uran?

Aloitin jalkapallon pelaamisen 15-vuotiaana. Jonkin ajan kuluttua menin erotuomarikurssille. Tuomarina työskentely oli mukavaa. Monet sanoivat, että olin hyvä tuomarina. Uskalsin antaa punaisen kortin valmentajalle, joka huusi rumia asioita ottelun aikana.

Kuinka paljon teet työtä jalkapallotuomarina?

Jalkapallotuomarina toimiminen ei ole ammattini, vaan se on harrastus. Olen töissä myyjänä Suomen Yrittäjissä. Opiskelen lisäksi sosionomiksi Arcadassa.

– Nykyään tuomaroin miesten 1. divisioonassa. Unelmani on tuomaroida korkeimmalla sarjatasolla, Veikkausliigassa. Olen tuomarina noin yhden ottelun viikossa huhtikuusta lokakuuhun. Tulevaisuudessa haluaisin tehdä enemmän työtä jalkapallotuomarina.

Oletko kohdannut rasismia tuomarin työssä?

Olen kohdannut rasismia vain katsomosta. Jalkapallokentällä kukaan ei ole sanonut mitään rasistista.

– En voi vaikuttaa ihonväriini. On surullista, jos joku sanoo siitä jotain ilkeää. Toivon, että seuraavalla sukupolvella olisi helpompaa.

Kuka?

Abdirahman Sugulle

Ikä: 28 vuotta

Asuinpaikka: Espoo

Perhe: äiti, isä ja sisarukset. Oma perhe: vaimo ja kaksi tytärtä

Harrastukset: jalkapallo ja kuntosalilla harjoittelu

Tärkeintä elämässä: perhe.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)