Yhdysvaltojen eli USA:n presidentti Donald Trump on harvinaisella vierailulla Kiinassa. Yhdysvaltojen presidentit eivät ole viime vuosina vierailleet Kiinassa usein. USA:n presidentti kävi Kiinassa viimeksi melkein 10 vuotta sitten. Presidentti Trump vieraili Kiinassa vuonna 2017.
Donald Trump ja Xi Jinping neuvottelivat torstaina Pekingissä. Presidenttien neuvottelut jatkuvat perjantaina. Kiina ja USA ovat eri mieltä monista asioista. Presidentit keskustelevat turvallisuudesta, kaupasta, tullimaksuista ja Lähi-idän tilanteesta. Trump ja Xi Jinping puhuvat myös Kiinan ja USA:n suhteesta, jossa on monia ongelmia.
USA:n presidentin hallinnon eli Valkoisen talon mukaan presidenttien tapaaminen on sujunut hyvin. Presidentit ovat samaa mieltä siitä, että Hormuzinsalmen täytyy pysyä auki laivaliikenteelle. Iran ja USA kiistelevät siitä, kumpi hallitsee salmen meriliikennettä. Hormuzinsalmen liikenne on ollut poikki siitä lähtien, kun USA hyökkäsi Iraniin. Kiina ostaa paljon öljyä Iranista. Öljyn hinta on noussut, koska Hormuzinsalmen liikenne on poikki. Se vaikuttaa Kiinan talouteen.
Kiinan valtiollisen televisio CCTV kertoi torstaina, että Kiinan presidentin mukaan Taiwan on tärkein asia USA:n ja Kiinan suhteessa. Taiwan on saari Kiinan lähellä ja sillä on itsehallinto. Kiinan mielestä Taiwan kuuluu Kiinalle. USA antaa Taiwanille sotilaallista tukea.
Presidentti Trumpin mukana Kiinassa on suuri joukko yhdysvaltalaisia yritysjohtajia ja poliitikkoja. Mukana ovat esimerkiksi USA:n ulkoministeri Marco Rubio, puolustusministeri Pete Hegseth ja Teslan toimitusjohtaja Elon Musk.
Presidentti Trump kutsui Xin ja tämän vaimon vierailulle Yhdysvaltoihin. Vierailu järjestetään 24. syyskuuta.
