Tiedät ehkä, mitä on Brasilian samba. Mutta tiesitkö, että Brasiliassa on monia muitakin suosittuja tansseja? Brasilia on valtava maa, jossa on monia erilaisia kulttuureita. Kulttuurit ovat siis sekoittuneet siellä. Jokaisella Brasilian alueella on oma musiikkinsa ja rytminsä. Samban lisäksi Brasiliasta löytyvät esimerkiksi frevo, maracatu, axé, bossa nova, sertanejo, arrocha, MPB ja forró.
Brasilialaiset rakastavat tanssimista. Joka vuosi on monia juhlia, joissa naiset, miehet, lapset ja eläkeläiset juhlivat paikallisten rytmien tahtiin. Tunnetuin juhlista on Samba- karnevaali. Se järjestetään helmikuussa esimerkiksi Rio de Janeirossa. Toinen suosittu juhla on maaseudulla järjestettävä São João. Se tarkoittaa suomeksi Johannesta. Festivaalin aikana tanssitaan forróa. São João -juhlan jälkeen alkaa San Pedro -juhla. Niissäkin tanssitaan.
Forró on sekä brasilialainen paritanssi että sitä säestävä musiikkityyli. Forró on lähtöisin Koillis-Brasiliasta. Samban jälkeen forró on suosituin tanssi Brasiliassa. Tanssiaiset ovat suuria kansanjuhlia, jotka saattavat kestää koko yön. Forróa tanssitaan hyvin lähekkäin, aivan kiinni parissa.
Forrón kuuluisimpia laulajia ovat Luiz Gonzaga, Dominguinhos ja Elba Ramalho. Perinteisesti orkesterissa soittaa vain kolme muusikkoa, kyseessä on siis trio. He soittavat haitaria, zabumbaa ja triânguloa. Kappaleiden sanoitukset kertovat voimakkaista tunteista, kuten rakkaudesta. Kappaleissa kerrotaan myös vaikeasta ja köyhästä elämästä Brasiliassa.

Minä haluan tietää: Onko Brasiliassa tulivuoria? Vastatkaa minulle 😉 Brasiliassa on muurahaiskarhuja. Mene Googleen ja kirjoita hakusanaksi muurahaiskarhu
PS. minä olen käynyt Brasiliassa ulkomailla ja asun kilpisjärvellä. Se on Lapin käsivarrella.
Hei misä päin on brasilia