Kesäaika alkaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Papunet, STT
Kuva: Lehtikuva / Vesa Moilanen
Uutinen julkaistu: 27.03.2026

Kesäaika alkaa sunnuntaina 29. maaliskuuta. Kellonaikaa siirretään tunti eteenpäin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä.

Kesäaika tarkoittaa kellon siirtämistä tunti eteenpäin. Kellot siirretään kesäaikaan sunnuntaina kello kolme yöllä. Useimmat laitteet siirtävät kellonajan automaattisesti kesäaikaan, mutta siirtyminen kannattaa kuitenkin vielä tarkastaa.

Kellojen siirron tarkoitus on lisätä valoisaa päiväaikaa. Aurinko laskee tunnin myöhemmin.

Takaisin talviaikaan Suomi palaa lokakuun viimeisenä sunnuntaina.

Suomessa kesäaikaa kokeiltiin ensimmäisen kerran 1940-luvulla. Kesäaika on ollut Suomessa jatkuvassa käytössä vuodesta 1981 lähtien. Myös muissa Euroopan unionin jäsenmaissa eli EU-maissa on käytössä kesäaika.

Jossain maissa kesäaika ei kuitenkaan ole käytössä. Yksi kesäajan haitta on, että se sotkee ihmisten biologisen rytmin. Tämä voi aiheuttaa esimerkiksi väsymystä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)