Toimittaja Ronja Salmi vetää Helsingissä hiljaista lukupiiriä. Idea on tullut Yhdysvalloista, jossa sitä kutsutaan nimellä Silent Book Club.
Hiljaisessa lukupiirissä jäsenet lukevat hiljaa kukin omaa kirjaansa. Tapahtumissa on käynyt jo yhteensä 800 ihmistä. Suurin osa tulee myös uudestaan. Lukupiirin uutiskirjeen nimi on Piiri. Uutiskirjettä tilaa 7000 ihmistä.
Hetki ilman puhelinta
Mikä selittää Hiljaisen lukupiirin suuren suosion, Ronja Salmi?
– Monet sanovat, että tuntuu hyvältä olla hetki ilman puhelinta ja keskittyä vain lukemiseen.
Yhdessä oleminen on myös tärkeää. Jäsenet haluavat tutustua uusiin ihmisiin, jotka ovat kiinnostuneita samoista asioista.
On syntynyt uusia kaverisuhteita. Helsingin Silent Book Club kokoontuu Sörnäisissä Tekstin talossa.
– Kokoonnumme myös muualla, esimerkiksi silloin, kun kirjoilla on ollut jokin teema. Kerran luimme Vallilan kirjastossa kirjoja, jotka liittyivät juhliin. Pukeuduimme silloin myös pikkujouluasuihin, Ronja Salmi kertoo.
Myös hiljaisessa lukupiirissä keskustellaan
Hiljaisessa lukupiirissä esittäydytään ensimmäiseksi vieruskavereille. Heille kerrotaan, mitä lukee ja miksi.
Sitten luetaan 45 minuuttia. Tauon aikana voi jutella kaverin kanssa siitä, mitä on lukenut. Lopuksi keskustelu jatkuu.
Ihmiset lukevat hiljaisessa lukupiirissä monenlaisia kirjoja.
Romaaneja ja dekkareita luetaan paljon. Monet lukevat ajankohtaisia kirjoja, joista kirjoitetaan lehdissä, esimerkiksi Finlandia-voittajia. Myös klassikoita, runoja ja tietokirjoja luetaan.
Suurin osa lukupiirin jäsenistä on noin 30-vuotiaita naisia. Nuorimmat ovat 20-vuotiaita, vanhimmat eläkeläisiä. Miehiä on vähemmän.
