Kiinassa alkaa tuli­hevosen vuosi

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Adek Berry
Uutinen julkaistu: 17.02.2026

Kiinassa alkaa tänään tulihevosen vuosi. Kiinalainen uusivuosi on kiinalaisten uudenvuoden juhla. Uusivuosi on Kiinassa vuoden tärkein juhla.

Kiinalaisen kalenterin mukaan tänään alkaa tulihevosen vuosi. Kiinalainen uusivuosi on suuri juhla. Tänä vuonna juhlapäivät kestävät ennätyksellisen pitkään, peräti yhdeksän päivää.

Kiinalaiset viettävät vuodenvaihteessa aikaa perheen parissa. Monet matkustavat pitkiä matkoja kotiseudulleen.

Yhden kiinalaisen perinteen mukaan uudenvuodenpäivänä ei saa pestä hiuksia. Jos pesee hiukset, pesee samalla pois hyvän onnen ja tulevan menestyksen.

Kiinalaisen uuden vuoden perinteisiin kuuluvat ilotulitukset ja taikinanyyttien syöminen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)