Laskiaisena syödään laskiaispullia

Teksti: Kati Pohjanmaa
Kuva: Kati Pohjanmaa
Uutinen julkaistu: 13.02.2026

Laskiainen on talven juhla. Suomessa laskiaisena mennään ulos pulkkamäkeen. Mäenlaskun jälkeen syödään hernekeittoa ja laskiaispullia.

Laskiainen on alkujaan kristillinen juhla, jonka nimi tulee paastoon laskeutumisesta ennen pääsiäistä. Aikaisemmin laskiaisena syötiin paljon ja rasvaisesti. Laskiaisesta alkoi 40 päivän paasto. Laskiaissunnuntai on tänä vuonna 15. helmikuuta. Laskiaistiistai on 17. helmikuuta.

Mitä laskiaisena tehdään?

Laskiainen on talven iloinen juhla. Monet menevät silloin pulkkamäkeen.

Laskiaisena syödään hernekeittoa ja laskiaispullia huvin ja perinteen takia. Laskiaisena voi nauttia ulkoilusta ja herkuista perheen tai ystävien kanssa.

Perinteinen hernekeitto. tehdään vihreistä herneistä ja porsaan lihasta tai palvikinkusta. Hernekeitto maustetaan sinapilla.

Laskiaispullat maistuvat milloin vain

Laskiaispullat tulevat myyntiin jo paljon ennen laskiaista. Laskiaispullia voi kuitenkin tehdä ja syödä milloin vain, jos haluaa!

Perinteiset laskiaispullat ovat makeita pullia. Ne leivotaan tavallisesta pullataikinasta, joka kohotetaan hiivalla. Pullat täytetään hillolla tai mantelimassalla, ja niiden sisään laitetaan paljon kermavaahtoa. Toiset valitsevat ehdottomasti mantelimassan, toiset taas hillon.

Pulkkamäki, hernekeitto ja laskiaispullat ovat hauska perinne. Laskiaistapahtumat ja yhdessäolo tuovat iloa pimeään aikaan.

Laskiaispullat

Ainekset:
1 ½ dl maitoa
¼ pss kuivahiivaa
1 ½ dl sokeria
1 tl vaniljasokeria
1 kpl kananmuna
½ tl suolaa
1 tl kardemummaa
3–4 dl vehnäjauhoja
½ dl rypsiöljyä

0,5 dl Raesokeria tai
mantelirouhetta pullan päälle
2 dl vispikermaa
Hilloa tai mantelimassaa

Leivo pullat näin:

1. Mittaa maito kulhoon ja lämmitä 42 asteiseksi.
2. Sekoita joukkoon kuivahiiva, puolet jauhoista, sokeri, rypsiöljy, vaniljasokeri, suola ja kardemumma.
3. Riko kananmuna juomalasiin ja
sekoita sen rakenne rikki haarukalla.
Lisää puolet kananmunasta pullataikinaan.
Jätä puolet munasta pullien voitelua varten.
4. Lisää loput jauhot taikinaan.
Jätä jauhoista vähän leivontaa varten.
Vaivaa taikinaa, kunnes se on sileää ja kimmoisaa.
5. Laita taikina lämpimään paikkaan kohoamaan noin tunniksi. Peitä kulho liinalla.
6. Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen.
7. Ripottele pöydälle jauhoja ja
kumoa taikina pöydälle.
Leivo taikinasta tanko ja jaa se noin kuuteen osaan.
8. Pyörittele palat pulliksi ja nosta pellille leivinpaperin päälle. Peitä liinalla.
Anna pullien kohota noin 20 minuuttia.
9. Voitele kohonneet pullat kananmunalla ja ripottele päälle raesokeria tai mantelirouhetta.
10. Paista pullia uunin keskitasossa
10– 15 minuuttia, kunnes pullat ovat
kauniin värisiä.

Lopuksi

1. Nosta pullat pois pelliltä ja
anna niiden jäähtyä liinan alla.
2. Leikkaa sitten pullien yläosat irti kanneksi.
3. Levitä pullien alaosan päälle hilloa tai mantelimassaa. Lisää vielä kermavaahtoa.
4. Nosta lopuksi pullan yläosa eli hattu päälle.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)