Eduskunnan puhemieheksi valittiin Jussi Halla-aho. Hän on perussuomalaisten kansanedustaja. Varapuhemiehet ovat Paula Risikko ja Tarja Filatov. Risikko on kokoomuksen kansanedustaja ja Filatov SDP:n kansanedustaja.
Presidentti Alexander Stubb puhui valtiopäivien avajaisissa. Hän sanoi, että Yhdysvaltojen nykyinen politiikka ei noudata samoja arvoja Suomen ja Euroopan kanssa. Presidentin mukaan vaikuttaa siltä, että Eurooppa ei enää ole ehkä tärkeä Yhdysvalloille. Stubb painotti kuitenkin, että Suomen ja Yhdysvaltojen suhde on edelleen hyvä.
Presidentti mainitsi puheessaan myös eduskunnan keskustelukulttuurin. Presidentti korosti, että loukkaava kielenkäyttö ei ole hyvää käytöstä. Stubbin mukaan vaaleja ei voi voittaa, jos haukkuu muita.
Eduskunnan puhemies vastaisi presidentin puheeseen. Halla-ahon mukaan presidentti on toiminut Suomen edun mukaisesti, kun hän on tavannut paljon maailman johtajia.
Valtiopäivät tarkoittaa eduskunnan istuntokautta. Eduskunnan istuntokausi jatkuu tällä kertaa kevääseen 2027 saakka. Keväällä 2027 järjestetään eduskuntavaalit.
