Iranissa on laajoja mielenosoituksia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IS, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Henry Nicholls
Uutinen julkaistu: 13.01.2026

Iranissa on kuollut paljon ihmisiä mielenosoituksissa. Iranin kansalaiset osoittavat mieltään hallintoa vastaan. Tuhansia on pidätetty.

Iranissa on laajoja mielenosoituksia maan hallintoa vastaan. Mielenosoitukset alkoivat reilu kaksi viikkoa sitten 28. joulukuuta. Mielenosoituksiin on osallistunut miljoonia ihmisiä suurissa kaupungeissa ja maaseudulla.

Yhdysvallat ja Euroopan maat ovat Iranille laajoja taloudellisia pakotteita. Pakotteiden takia Iranin taloudella menee huonosti.

Iranilaiset ovat kyllästyneet siihen, kuinka heikko Iranin valuuttakurssi on. Iranin valuutta on rial. Elintarvikkeiden hinnat ovat kalliita. Mielenosoittajat sanovat, että naisten oikeudet ja asema on huono Iranissa. Mielenosoittajien mukaan Iran ei ole demokratia, eli Iranissa ei ole kansanvaltaa.

Ihmisoikeusjärjestö sanoo, että Iranin turvallisuusjoukot ovat ampuneet yli 500 ihmistä. Kuolleita on ehkä paljon enemmän. Iranin hallinto on pidättänyt tuhansia ihmisiä.

Iranin tapahtumista on vaikea saada tietoa, koska Iranin hallinto on katkaissut internet-yhteydet. Iranin ulkoministeri Abbas Araghchi sanoi maanantaina, että Iranin tilanne on hallinnassa. Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump uhkaa, että Yhdysvallat iskee Iraniin, jos mielenosoittajia kuolee lisää.

Iranin ylin hengellinen johtaja on ajatollah Ali Khamenei. Hän on johtanut Irania vuodesta 1989 lähtien. Khamenei on 86-vuotias. Hän sanoi perjantaina, että Iranin hallitus ei anna periksi mielenosoittajille.

Iranissa tapahtui islamilainen vallankumous vuonna 1979. Irania on hallinnut sen jälkeen papisto.

Iranin presidentti on Masoud Pezeshkian. Häntä pidetään maltillisena. Hän on kannattanut esimerkiksi etnisten vähemmistöjen ja naisten oikeuksia. Mielenosoitusten alussa hän kehotti kuuntelemaan iranilaisten huolia. Myöhemmin hän on kuitenkin ollut jyrkempi.

Suomen presidentti Alexander Stubb sanoo, että Suomi tukee mielenosoittajia.

– Iranin hallinto ei saa käyttää väkivaltaa omia kansalaisiaan vastaan. Iranin hallinnon tulee kunnioittaa iranilaisten sananvapautta ja oikeutta kokoontua rauhallisesti.

Ajatollah Ali Khamenei on Iranin hengellinen johtaja. Kuva: Khamenei / AFP / Lehtikuva

Yksi kommentti artikkeliin ”Iranissa on laajoja mielenosoituksia”

  1. Iranin hallintoon sidoksissa olevat sotilasjoukot ovat kolmen päivän aikana surmanneet yli kolmekymmentäkuusi tuhatta ihmistä kaduilla ja sairaaloissa. Lisäksi suuri määrä ihmisiä on pidätetty ilman oikeutta asianajajaan tai edes mahdollisuutta tavata perheenjäseniään.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)