Maduro ja tämän puoliso ovat nyt pidätettyinä Yhdysvalloissa. Heitä säilytetään New Yorkissa vankilassa. Trump sanoo, että Maduro on huumerikollinen. Trump sanoi pidätyksen jälkeen, että Yhdysvallat hallitsee nyt Venezuelaa. Maanantaina Trump sanoi, että hän on pian Venezuelan presidentti.
Oikeustieteilijöiden mukaan Yhdysvaltojen hyökkäys Venezuelaan rikkoi kansainvälisiä sääntöjä ja YK:n peruskirjaa. Hyökkäykselle ei ollut laillista perustetta. Vaikka Venezuelan presidentti Maduro oli yksinvaltainen hallitsija, niin Yhdysvaltojen toiminta ei ole oikeutettua. Se herättää huolt monissa maailman maissa.
Trump sanoo, että Yhdysvallat aikoo käyttää Venezuelan öljyä, laskea öljyn hintaa ja antaa rahaa Venezuelan kansalle.
Trump on uhannut sotilaallisilla operaatioilla viime aikoina myös Kuubaa, Kolumbiaa ja Meksikoa. Trump vaatii myös, että Grönlanti liitetään osaksi Yhdysvaltoja.
Yhdysvallat hyökkäsi Venezuelaan tammikuun ensimmäisenä viikonloppuna. Yhdysvaltojen sotilaat sieppasivat presidentti Nicolas Maduron sekä hänen vaimonsa. Monet pitivät Maduroa diktaattorina. Venezuelan sisäministeri Diosdado Cabello kertoo, että hyökkäys surmasi Venezuelassa ainakin sata ihmistä. Lisäksi kymmenet ihmiset haavoittuivat.
