Antibiootteja syödään liikaa ja turhaan

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 15.02.2017

Bakteerit aiheuttavat monia sairauksia. Sairauksia on hoidettu antibiooteilla jo melkein sadan vuoden ajan. Pian voi käydä niin, että antibiootit eivät enää tehoa kaikkiin sairauksiin, joita bakteerit aiheuttavat.

Maailmassa on yhä enemmän bakteereja, joihin antibiootit eivät tehoa. Syynä on se, että antibiootteja käytetään liikaa. Jotkut bakteerit tottuvat antibiootteihin. Ilmiötä kutsutaan antibioottiresistenssiksi. Antibiooteille vastustuskykyisiä bakteereja kutsutaan joskus superbakteereiksi.

Antibiootteja pitää käyttää paljon vähemmän kuin niitä nyt käytetään. Sillä tavalla uhkan voi torjua. Näin sanoo Helsingin Sanomien haastattelussa bakteeriopin professori Pentti Huovinen.

Näin ei kuitenkaan kaikkialla tehdä. Esimerkiksi Intiassa antibiootteja saa ilman reseptiä. Siellä on liian vähän lääkäreitä. Antibiootteja saa ostaa helposti.

Ihmiset matkustavat nykyään yhä enemmän eri puolilla maailmaa. Siksi bakteerit saattavat levitä nopeastikin. Suomessa ei vielä ole kovin paljon bakteereja, joihin antibiootit eivät tehoa.

Professori Huovinen toivoo, että antibioottien tilalle keksitään muita lääkkeitä. Tutkijat kokeilevat jo, miten virukset tuhoavat bakteereja.

Lähde Helsingin Sanomat

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)