Some aiheuttaa kuitenkin myös paljon ongelmia.
Monet päivittävät kuulumisiaan someen, esimerkiksi Facebookiin, Instagramiin, Youtubeen ja Tiktokiin. Somessa on myös helppoa kertoa omia mielipiteitä suurelle joukolle ihmisiä. Se on hyvä asia, sillä Suomessa on onneksi mielipiteen- ja sananvapaus.
Usein asioista ei olla samaa mieltä. Tämä aiheuttaa somessa paljon riitoja. Joskus riidat kärjistyvät niin paljon, että niihin täytyy puuttua. Pahimpia sosiaalisen median riitoja onkin käsitelty oikeudessa. Silloin on kyse esimerkiksi kunnianloukkauksesta.
Jokaisen kannattaa pitää mielessä pari yksinkertaista asiaa sosiaalisen median käytössä. Tärkein muistisääntö on se, että miettii, mitä toiselle sanoo. Oletko valmis sanomaan toiselle ihmiselle saman asian myös tavallisessa elämässä? Jos et ole, se kannattaa jättää sanomatta myös somessa. Verkossa voi loukata toista ihmistä yhtä pahasti kuin muualla.
Somen käyttö voi olla erityisen mukavaa vuoden pimeimpään aikaan nyt marraskuussa. Siispä mukavaa marraskuuta ja kivoja hetkiä somessa!