Viikonloppuna juhlitaan halloweenia

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet HS, Wikipedia
Kuva: Wikipedia
Uutinen julkaistu: 30.10.2025

Halloween on nykyisin suosittu juhla monissa maissa. Yhdysvalloissa halloweenia juhlitaan lokakuun viimeisenä päivänä. Tänä vuonna halloween-juhlat ovat perjantaina 31. lokakuuta.

Yhdysvalloissa juhlitaan halloweenia lokakuun viimeisenä päivänä. Tänä vuonna lokakuun viimeinen päivä on perjantai.

Halloween-juhlintaan kuuluu se, että ihmiset pukeutuvat hirviöiksi. Lapset kiertävät ovelta ovelle ja kysyvät: Karkkia vai kepponen? Monet koristelevat esimerkiksi talojen terassit lyhdyillä ja kurpitsoilla.

Halloweenia vietetään myös Suomessa. Monet juhlivat halloweenia Suomessa viikonloppuna. Ensi viikonloppuna on myös pyhäinpäivä. Suomessa pyhäinpäivä on aina marraskuun ensimmäinen lauantai. Tänä vuonna pyhäinpäivä on lauantai 1. marraskuuta.

Monet suomalaiset yhdistävät nykyisin pyhäinpäivän ja halloweenin juhlinnan. Monissa päiväkodeissa, kouluissa ja työpaikoilla on naamiaisia, joissa on teemana halloween. Suomessakin koristellaan taloja ja koteja kurpitsoilla, lyhdyillä ja muilla halloween-teemaan kuuluvilla asioilla.

Sana halloween tulee englannin kielen sanoista All Hallows’ Eve eli kaikkien pyhimysten aatto. Suomessa halloween on pyhäinpäivän aatto.

Meksikossa halloween-juhlan nimi on kuolleiden päivä eli Día de los Muertos. Etelä-Amerikassa halloween-juhla tunnetaan nimellä Noche de Brujas eli noitien yö.   

Kurpitsa kuuluu halloweenin juhlintaan. Kurpitsoista tehdään esimerkiksi lyhtyjä, jotka valaisevat pimeää iltaa. Kuva: Wikipedia

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)