Aleksei Navalnyi on venäläinen oppositiopoliitikko. Se tarkoittaa, että Navalnyi vastustaa Venäjän presidentti Vladimir Putinia ja Putinin hallintoa.
Navalnyi oli viime viikolla oikeudessa Venäjän pääkaupungissa Moskovassa. Hänet tuomittiin 2 vuodeksi ja 8 kuukaudeksi vankeuteen.
Navalnyi sai viime viikolla vielä toisen syytteen. Syytteen mukaan hän on loukannut sotaveteraanin kunniaa. Navalnyi sanoo, että syytteet ovat keksittyjä. Hän pyysi kannattajiaan osoittamaan mieltään tuomiota vastaan.
Haavisto lähtee Moskovaan
Venäjällä on ollut laajoja mielenosoituksia sen jälkeen, kun Navalnyi pidätettiin. Poliisi on ottanut kiinni yli 12 000 ihmistä. Myös toimittajia on pidätetty.
Monien länsimaiden johtajat ovat vaatineet Navalnyin vapauttamista.
Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto matkustaa Moskovaan 15. helmikuuta. Haavisto tapaa Venäjän ulkoministerin Sergei Lavrovin. Ministerit keskustelevat Navalnyin tapauksesta sekä EU:n ja Venäjän suhteista.
Lähteet STT, Yle
