Kokonainen kirkko siirrettiin Ruotsissa

Teksti: Jesse Verkkoperä, lähteet Deutschlandfunk, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Jonathan Nackstrand
Uutinen julkaistu: 26.08.2025

Ruotsin Kiirunassa siirrettiin kokonainen kirkko. Siirtämiseen käytettiin erikoista kuorma-autoa. Tapahtuma on poikkeuksellinen.

Ruotsissa Kiirunan kaupungissa siirrettiin kokonainen kirkko. Siirtämiseen käytettiin erikoista kuorma-autoa. Kuorma-autossa on monta kymmentä rengasta. Kuorma-autoa ohjataan kaukosäätimellä.

Kiirunan kirkko on yli sata vuotta vanha. Kirkko on tehty puusta. Kirkko on noin 40 metriä leveä ja 35 metriä korkea. Lisäksi kirkko painaa yli 600 tonnia.

Suuren painon takia kuorma-auto liikkui todella hitaasti. Kirkon siirtäminen kesti kaksi päivää. Kirkko siirrettiin muutaman kilometrin päähän.

Kirkon siirtäminen oli erikoinen tapahtuma. Monet ihmiset seurasivat kirkon siirtämistä. Myös Ruotsin kuningas Kaarle XVI Kustaa kävi katsomassa kirkon siirtoa.

Kirkko siirrettiin kaivoksen takia. Kiirunan kaivoksessa kaivetaan rautaa. Kaivos on suurempi kuin aikaisemmin. Siksi maa kirkon lähellä voi sortua. Kirkko piti siirtää turvallisempaan paikkaan. Myös muita rakennuksia siirrettiin.

Kiiruna on kaupunki Pohjois-Ruotsissa. Kiiruna on lähellä Suomen ja Ruotsin rajaa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)