Gaza on tuhoutunut melkein kokonaan

Teksti: Selkosanomat, lähde Suomen Kuvalehti
Kuva: Lehtikuva / AFP / Omar Al-Qattaa
Uutinen julkaistu: 22.08.2025

Gazan alue eli Gazan kaista on lähes kokonaan tuhoutunut. Israel aloitti hyökkäyksen Gazassa melkein kaksi vuotta sitten.

Gazan kaista on tuhoutunut lähes täydellisesti. Israel aloitti hyökkäyksensä Gazaan lokakuussa 2023.

Gazan terveysministeriön mukaan Gazan sodassa on kuollut noin 60 000 ihmistä. Tietoja ei ole vahvistettu kansainvälisesti.

Israel aloitti sodan sen jälkeen, kun Hamas hyökkäsi Israeliin. Hamas tappoi 1139 israelilaista ja otti 250 panttivankia. Suurin osa surmatuista ja panttivangeista oli siviilejä eli tavallisia ihmisiä. Hamas on terroristijärjestö, joka hallitsee Gazan aluetta.

Israel on ilmoittanut, että se ottaa haltuunsa koko Gazan alueen. Israel tuhoaa Gazan ja siirtää palestiinalaiset pois alueelta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)