Koulujen lukuvuosi alkaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 08.08.2025

Koulujen syyslukukausi alkaa tällä viikolla. Melkein kaikkien peruskoulujen lukuvuosi alkaa viimeistään tänään.

Monien koululaisten kesälomat ovat ohi. Opetushallituksen mukaan ensimmäisen luokan aloittaa 51 000 oppilasta.

Koulut ovat alkaneet tällä viikolla Vantaalla, Hämeenlinnassa, Tampereella, Oulussa, Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Jyväskylässä. Vaasassa lukukausi alkaa ensi maanantaina.

Monet ammattikoulut ja lukiot saattavat kuitenkin aloittaa lukukautensa hiukan myöhemmin.

Opetusalan ammattijärjestö OAJ sanoo, että koulujen luokkakoossa on suuria eroja. Oulussa on uusi suuri 1 000 oppilaan koulu. Ylitorniolla on taas koulu, jossa on kuusi oppilasta. OAJ:n mukaan yli 25 oppilaan luokka on liian suuri.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)