Isoviha kertoo 1700-luvusta, jolloin venäläiset kasakat tuhosivat Pohjanmaata ja aiheuttivat pelkoa.
Isoviha-ooppera on ajankohtainen historiallinen taideteos, joka kertoo historian tapahtumista Pohjanmaalla. Ooppera kuvaa aikaa, jolloin Venäjän tsaarin kasakat hyökkäsivät Suomeen ja aiheuttivat pelkoa ja tuhoa. Venäjän tsaari Pietari Suuri käski kasakat polttamaan Pohjanmaan maan tasalle ja tappamaan ja kiduttamaan asukkaat.
Suomi kuului 1700-luvun alussa Ruotsin kuningaskuntaan. Suomi joutui silloin Ruotsin kuninkaan Kaarle XII:n ja Venäjän tsaarin Pietari Suuren sodan keskelle.
Suomen historian professori Kustaa Vilkuna ja Anneli Kanto sanovat, että isonvihan ja Ukrainan hyökkäyssodan välillä on samanlaisia asioita
– Olemme jälleen hyvin ajankohtaisen aiheen äärellä. Venäjä tuhoaa Ukrainaa. 1700-luvulla Venäjä poltti Pohjanmaalla pellot ja varasti karjan. Elämisen pohja tuhotaan ja tavalliset ihmiset eli siviilit kärsivät, Kanto sanoo Ylen haastattelussa.
Isoviha-oopperan on säveltänyt Uljas Pulkkis. Oopperan tekstin eli libreton on tehnyt Anneli Kanto. Oopperan ohjaaja on Tuomas Parkkinen.
Isoviha-oopperaa esitetään Ilmajoella 16. kesäkuuta saakka.

