Silmälasikarhu Tao saapui Ähtärin eläinpuistoon kesän alussa. Tao on nuori karhu-uros. Ähtärissä karhua kutsutaan Tahvoksi. Tahvo tuli Suomeen ranskalaisesta eläinpuistosta. Ähtärin eläinpuisto sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla.
Tahvo asuu samoissa tiloissa, joissa pandat Pyry ja Lumi asuivat aikaisemmin. Pandat muuttivat takaisin Kiinaan viime syksynä. Pandojen hoitaminen oli eläinpuistolle liian kallista.
Silmälasikarhu on saanut nimensä väreistä, jotka ympäröivät sen silmiä. Aikuinen silmälasikarhu voi painaa 100 kiloa. Silmälasikarhut elävät villeinä Etelä-Amerikassa. Laji on uhanalainen.
Tahvo on päässyt tutustumaan ulkoilualueeseen eli eläinpuiston ulkotiloihin.
– Tahvo oli utelias, kun se pääsi ulos. Tahvo oli kuitenkin hyvin rauhallinen. Tahvo kiipesi puuhun ja tarkasteli ympäristöä, kertoo Marko Haapakoski. Haapakoski on eläinpuiston johtaja.
Syksyllä Tahvo saa seuraa. Ähtäriin tulee vielä kaksi silmälasikarhua. Toinen tulee Ranskasta, ja toinen tulee Britanniasta.
– Uudet karhut ovat myös uroksia. Saamme eläinpuistoon tulevaisuudessa ehkä naaraskarhun. Sitten voimme ehkä saada karhunpentuja eläinpuistoon. Ensin kuitenkin seuraamme, kuinka nämä karhut viihtyvät meillä.
