Historiallinen maalaus palasi rautatieasemalle

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen
Uutinen julkaistu: 29.04.2025

Historiallinen Maisema Kolilta -maalaus on jälleen Helsingin päärautatieaseman seinällä. Teosta entisöitiin puoli vuotta.

Maisema Kolilta -maalaus on koristanut Helsingin päärautatieaseman seinää yli 100 vuotta. Teoksen ovat maalanneet Eero Järnefelt, A. W. Finch ja Ilmari Aalto.

Maisema Kolilta valmistui vuonna 1911. Se asennettiin Helsingin rautatieaseman seinälle vuonna 1923.

Maisema Kolilta kuvaa Suomen kansallismaisemaa. Suomi kuului vuonna 1911 vielä Venäjän keisarikuntaan. Maalaus on kahdeksan metriä leveä ja viisi metriä korkea.

Teoksen konservointi eli kunnostus ja entisöinti kesti puoli vuotta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)