Keväällä luonto herää

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 30.04.2025

Talven jälkeen päivät pitenevät ja luonnossa valo lisääntyy. Vähitellen aurinko herättelee kasveja ja eläimiä.

Kun valoa ja lämpöä on riittävästi, luonnossa alkaa tapahtua. Kasvit kasvattavat lehtiä ja kukkia. Harmaa maisema muuttuu vihreäksi, kun ruoho alkaa vihertää ja lehtipuiden silmut avautuvat.

Lämpimällä säällä muuttolinnut palaavat. Varhaisia muuttajia ovat vesilinnut ja myöhemmin keväällä saapuu iso joukko lintuja. Pian lintujen laulu soi luonnossa aamusta myöhäiseen iltaan asti.

Kevät on kiireistä aikaa

Auringonvalo vaikuttaa eläinten hormoneihin ja käyttäytymiseen.

Keväällä luonto herää Kumppanin etsiminen, pesän rakentaminen ja poikasten hoitaminen kuuluvat lintujen ja muiden eläinten keväisiin puuhiin.

Poikaset tarvitsevat paljon ruokaa. Keväällä ja kesällä ruokaa löytyy helposti.

Vaihtolämpöiset eläimet heräävät horroksesta

Kyykäärme on vaihtolämpöinen matelija. Sen ruumiinlämpö vaihtelee ympäristön lämpötilan mukaan.

Kun sää syksyllä kylmenee, käärmeen ruumiinlämpö laskee ja se vaipuu talveksi horrokseen. Kun aurinko keväällä lämmittää, kyykäärme herää horroksesta.

Horroksessa eläin on lepotilassa, eikä se liiku. Se kuluttaa vain vähän energiaa. Useat matelijat, sammakkoeläimet, kalat ja selkärangattomat eläimet ovat vaihtolämpöisiä.

Seuraa kevään merkkejä

Voit seurata kevään merkkejä omalla pihalla tai lähiympäristössä. Lähde luontoon ja kuvaa kännykällä tai kameralla kasveja ja eläimiä. Kirjoita muistiin, mitä näit ja millaisia kokemuksia sait.

Vältä alueita, joissa on linnunpesiä. Emolinnut voivat hylätä pesänsä, jos niitä häiritään.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)