Tulevaisuudesta päätetään nyt

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Adel Rezapour
Uutinen julkaistu: 14.03.2025

Kunta- ja aluevaalit lähestyvät. Nämä vaalit ovat arkielämän kannalta tärkeimmät vaalit Suomessa.

Kunta- ja aluevaaleissa valitaan henkilöt, jotka päättävät siitä, millainen Suomi meillä on tulevaisuudessa.

Kunnanvaltuutetut päättävät esimerkiksi opetuksesta ja varhaiskasvatuksesta. Aluevaltuustot päättävät sosiaali- ja terveysasioista.

Nämä ovat arjen tärkeimpiä asioita. Monet äänestäjät ovat kuitenkin hiukan ihmeissään siitä, Pääkirjoitus mistä näissä vaaleissa on kyse. Onneksi vaaleista on tarjolla selkokielistä tietoa. Nappaa talteen tämän lehden välistä selkokielinen vaaliesite.

Helsinkiä ja Ahvenanmaata lukuun ottamatta vaalikopissa täytetään kaksi äänestyslippua. Kuntavaalien lippu on valkoinen ja aluevaalien violetti.

Nykyinen tilanne maailmassa on hämmentävä ja epävakaa. Demokraattisissa vaaleissa vaikuttaminen on erityisen tärkeää. Voimme olla ylpeitä suomalaisesta yhteiskunnasta ja vapaista vaaleista.

Mukavaa alkavaa kevättä, nähdään äänestyspaikoilla 13. huhtikuuta!

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)