Kaamos on ohi

Teksti: Maria Österlund, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Uutinen julkaistu: 22.01.2025

Kaamos on nyt ohi. Aurinko palasi Pohjois-Suomeen. 23 päivän päästä Etelä-Suomessa auringonlasku on kello 17.09, eli tunnin myöhemmin.

Kaamosaika on nyt ohi. 17. tammikuuta aurinko nousi jälleen horisontin yläpuolelle myös Pohjois-Suomessa.

Keskellä talvea on Pohjois-Suomessa ajanjakso, jota kutsutaan kaamokseksi. Se tarkoittaa, että kahteen kuukauteen aurinko ei nouse horisontin yläpuolelle. Silloin edes keskellä päivää ei ole täysin valoisaa. Tämä jakso alkaa marraskuun lopulla ja päättyy tammikuun puolivälin tienoilla.

Kaamos on kuitenkin tältä talvelta ohi.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)