Awak Kuier on 23-vuotias koripallon ammattilainen. Hän pelaa Italiassa ja edustaa Venetsian joukkuetta. Kuier on pelannut Italian Serie A -sarjassa nyt neljä vuotta. Ennen Italiaa hän pelasi Pohjois-Amerikan naisten ammattilaissarjassa eli WNBA:ssa.
Awak Kuierin joukkue Reuer Venezia voitti viime kaudella Italian naisten mestaruuden. Reuer Venezia menestyy erinomaisesti myös Euroliigassa.
– Tuntuu tosi kivalta, kun pääsen pelaamaan Euroopan parhaita pelaajia vastaan. Kun onnistun, tulee tosi hyvä fiilis, Kuier kertoo.
Euroliigan ja Pohjois-Amerikan sarjojen välillä on kuitenkin paljon eroja.
– Euroliigassa peli on nopeampaa, ja siellä juostaan enemmän. Pohjois-Amerikassa peli saattaa olla hiukan hitaampaa, mutta se on myös aggressiivisempaa eli fyysisesti kovempaa.
Awak Kuier miettii paluuta Pohjois-Amerikkaan
Awak Kuier myöntää, että hän miettii usein Pohjois-Amerikkaan paluuta.
– Minulla on vähän ikävä Pohjois-Amerikan sarjan pelejä. Minun täytyy kuitenkin miettiä tulevaisuuttani ja omaa jaksamistani.
Koripallon EM-kisat järjestetään kesällä 2025
Suomen naisten koripallomaajoukkue voitti Bulgarian EM-karsinnoissa marraskuussa. Awak Kuier oli pelissä erinomaisessa vireessä. Suomi kohtaa helmikuussa vielä Unkarin ja Slovakian. Sen jälkeen selviää, pääseekö Suomi mukaan EM-lopputurnaukseen.
Koripallon EM-kisat järjestetään kesällä 2025. Kisojen ottelut pelataan Kyproksessa, Latviassa, Puolassa ja Suomessa. Pudotuspelit ja loppuottelu pelataan Latvian pääkaupungissa Riiassa.
