Kansainvälinen valuuttarahasto eli IMF julkaisee joka vuosi raportin, jossa käsitellään sen jäsenmaiden taloutta. IMF on huolissaan siitä, että Suomessa talous kasvaa hitaasti ja velka lisääntyy.
Euroopan maista Suomen ja Irlannin talous on kasvanut tänä vuonna erityisen huonosti. Suomella on myös enemmän julkista velkaa kuin muilla Pohjoismailla. Tänä vuonna Suomen valtionvelka on 77 prosenttia bruttokansantuotteesta eli BKT:sta. BKT tarkoittaa niiden tavaroiden ja palvelujen arvoa, jotka Suomessa tuotetaan yhdessä vuodessa.
Suomen pitää nostaa veroja
Hallitus on tehnyt monia asioita, jotta talous saadaan kuntoon. IMF:n mielestä tämä on hyvä asia, mutta se ei kuitenkaan riitä.
IMF on sitä mieltä, että Suomen pitää vielä nostaa veroja ja vähentää kuluja lisää. Näin valtionvelka voi alkaa vähentyä.
IMF:n johtaja Alex Pienkowski vieraili Suomessa marraskuussa.
– Suomen hallitus teki oikein, kun se nosti arvonlisäveroa ja tuloveroa. Myös uudet veronkorotukset pitää tehdä niin, että ne eivät haittaa talouskasvua.
Hallitus saattaa tehdä uusia leikkauksia eli säästöjä
Valtiovarainministeri Riikka Purra sanoo, että hallitus aikoo tarkastella taloutta uudelleen keväällä.
– Keväällä näemme, miten talous alkaa kehittyä ja riittävätkö muutokset ja leikkaukset. Muuten täytyy säästää enemmän, Purra sanoo.
IMF on kansainvälinen järjestö, johon kuuluu 190 maata. IMF tukee talouden ja elintason kasvua maailmassa. IMF pyrkii myös helpottamaan kansainvälistä kauppaa. Suomi liittyi IMF:ään vuonna 1948.
