
On lokakuun alku ja marraskuun presidentinvaaleihin on kuukausi. Washingtonissa Valkoista taloa suojataan rautaisilla aidoilla.
Valkoinen talo on maailman kuuluisimpia rakennuksia. Se on Yhdysvaltojen presidentin virka-asunto. Nyt kovin lähelle Valkoista taloa ei saa mennä.
Osallistuin lokakuussa toimittajien matkalle, jossa tutustuttiin Yhdysvaltojen presidentinvaalien näkymiin.
Washingtonissa näin vaurautta, poliittista valtaa, jakkupukuisia naisia ja miehiä puku päällä. Mutta näin myös paljon köyhyyttä ja kodittomia. Ihmiset asuivat teltoissa ja kokkasivat telttojen edessä. Hotellimme lähistöllä oli puisto, jossa kirkko jakoi kodittomille ruokaa ja vaatteita.
Washingtonissa päätetään siitä, mitä Yhdysvaltojen liittovaltion 50 osavaltiossa tehdään. Osavaltioilla on tosin myös valtaa päättää itsenäisesti asioistaan. Näin tapahtuukin.
Washingtonin kaupunki ei kuulu mihinkään osavaltioon. Washington kuuluu Yhdysvaltojen kongressin alaisuuteen Columbian liittopiiriin (District of Columbia).
Yhdysvalloissa on paljon erimielisyyksiä. Monien mielestä maa on jakaantunut kahtia. On republikaanien Yhdysvallat ja demokraattien Yhdysvallat. On myös paljon ihmisiä, jotka eivät äänestä kumpaakaan puoluetta.
Valkoisen talon lisäksi Washingtonissa on kuuluisa Capitol-kukkula. Kukkulan päällä on kaunis Yhdysvaltojen kongressitalo. Kongressitalossa kokoontuvat maan edustajainhuone ja senaatti. Capitolilla uuden presidentin virkaanastujaisiin rakennetaan jo katsomoa.
Suomessa ja Euroopassa Venäjän ja Ukrainan sota huolestuttavat ihmisiä. Yhdysvalloissa puhutaan paljon Kiinasta ja Lähi-idästä. Kiinan voima nähdään Yhdysvalloissa paljon pahempana uhkana kuin Venäjä. Yhdysvaltojen vaaleissa merkityksellisempiä asioita tavalliselle ihmiselle ovat esimerkiksi bensiinin hinta ja ruokakauppojen hinnat.
Osa Trumpin kannattajista haluaa käynnistää Project 2025 -ohjelman. Ohjelman tarkoitus on muuttaa amerikkalaisen yhteiskunnan perusasioita, kuten vähentää Yhdysvaltojen kongressin eli edustajanhuoneen ja senaatin valtaa. Demokraattien mielestä tämä on uhka Yhdysvaltojen sananvapaudelle ja demokratialle.
Luvassa saattaa olla levottomia aikoja. Rauta-aidat Valkoisen talon ympärillä eivät ehkä ole niin kovin huono ajatus.
Washington muistuttaa Eurooppaa

Carlos Sunila asuu Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washingtonissa. Sunila muutti Yhdysvaltoihin keväällä 2022.
Carlos Sunila muutti Yhdysvaltoihin 2,5 vuotta sitten. Sunila aloitti silloin opiskelun yhdysvaltalaisessa yliopistossa Pennsylvaniassa. Sunilan pääaine oli markkinointi.
Carlos Sunila on valmistunut Helsingin yliopistosta valtioteiden maisteriksi. Lisäksi hän on opiskellut Aalto-yliopistossa markkinointia. Sunila on työskennellyt myös Yhdysvaltojen kirjeenvaihtajana MTV:n uutisille.
– Oli hienoa, kun pääsin Yhdysvalloissa opiskelemaan markkinointia ja kaupallista alaa.
Sunila on asettunut Yhdysvaltoihin mielenkiintoiseen aikaan, sillä paljon asioita tapahtuu juuri nyt.
– Toimittajana tarkastelin suomalaista yhteiskuntaa sopivan matkan päästä. Yhdysvallat on nykyisin erittäin tärkeä liittolainen Suomelle. Moni asia on muuttunut sen jälkeen, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja Suomi liittyi Natoon. Olen nyt Yhdysvalloissa sattumalta juuri silloin, kun maiden yhteistyö on tiivistynyt.
Sunila työskentelee nykyisin konsulttitalo Milttonin Yhdysvaltojen toimistolla. Sunilan työhön kuuluu kansainvälinen liiketoiminta. Ennen nykyistä työtään Sunila työskenteli MTV Uutisten toimittajana.
– Edistän työssäni pohjoismaisten yritysten kauppaa ja yhteyksiä Yhdysvalloissa. Sunilan mukaan työelämä Yhdysvalloissa on erilaista kuin Suomessa.
– Yhdysvalloissa työpäivät ovat pitkiä. Monien tavoitteena on tietenkin menestyä urallaan ja taloudellisesti. Silloin ei ylityötunteja lasketa.
– Yhdysvalloissa lomat ovat lyhyitä. Toisaalta Yhdysvalloissa on Suomea enemmän pitkiä viikonloppuja, jolloin monet pitävät vapaata. Amerikkalaiset eivät aina ymmärrä sitä, mitä eurooppalaiset tekevät kuukauden lomalla. Amerikkalaiset ajattelevat, että eikö aika käy pitkäksi noin pitkällä lomalla.
Sunilan mukaan Washington muistuttaa pääkaupunkeja Euroopassa.
– Washington on Yhdysvaltojen eurooppalaisin kaupunki. Täällä voi kävellä paljon. Myös julkinen liikenne toimii Washingtonissa. Washington on myös turvallinen. Minulla ei ole autoa, mutta olen pärjännyt hyvin!
Teksti Petri Kiuttu
