Hallitus leikkaa sosiaali- ja terveysalan järjestöjen tuesta 80 miljoonaa euroa vuonna 2025. Vuoteen 2027 mennessä tukea aiotaan vähentää yhteensä 130 miljoonaa euroa. Rajut leikkaukset näkyvät tulevaisuudessa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Valtio tukee sosiaali- ja terveysalan järjestöjä eli sote-järjestöjä 384 miljoonalla eurolla joka vuosi. Tuesta leikataan ensi vuonna kolmannes ja lisää vuonna 2026. Valtio rahoittaa järjestöjä STEA-avustuksella. STEA-lyhenne tulee sanoista sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus.
Monet järjestöt tekevät työtä, jota kukaan muu ei Suomessa hoida. Järjestöt tukevat ja auttavat ihmisiä, jotka ovat heikoimmassa asemassa. Järjestöjen työ tukee julkisia palveluita, joiden rahoitusta valtio myös vähentää.
Leikkaukset näkyvät varmasti suomalaisessa yhteiskunnassa tulevaisuudessa.
Nyt näyttää myös siltä, että leikkaukset eivät tuota säästöjä vaan lisäävät pahoinvointia ja yhteiskunnan kustannuksia. Siksi leikkausten kohdentamista pitäisi selvittää tarkasti.
Mukavaa myöhäissyksyä.