Esteetön matkailu sopii kaikille

Teksti: Seija Niinistö-Samela
Kuva: Juha Samela
Uutinen julkaistu: 01.10.2024

Esteetön matkailu tarkoittaa sitä, että matkakohteessa on helppo liikkua. Myös pyörätuolilla pääsee liikkumaan silloin helposti. Lisäksi matkakohteen palvelut ovat kaikille sopivia.

Kolin kansallispuistossa Pohjois-Karjalassa käy joka vuosi paljon matkailijoita. Kansallispuistossa voi retkeillä ympäri vuoden. Reittejä on useita, ja niistä voi valita itselle sopivan.

Kolin parkkipaikoilla voi joskus olla ruuhkaa, kun kävijöitä on paljon. Alueella on myös muutama esteetön pysäköintipaikka.

Kolilla on myös esteetön reitti, joka sopii kaikille. Reitti sopii myös pyörätuolilla liikkuvalle, jos avustaja on mukana.

Reitin pituus on noin 400 metriä. Reittiä sanotaan vaativaksi esteettömäksi reitiksi, koska maastossa on jyrkkiä mäkiä. Hienot näköalat palkitsevat kuitenkin kiipeilijän.

Tutustu huolellisesti esteettömään reittiin

Kun lähdet esteettömälle reitille, tutustu ensin reittiin huolellisesti.

Ota myös huomioon sää ja keli. Reitillä on helpompi kulkea kesällä hyvällä ja kuivalla säällä. Sateella ja talvella esimerkiksi kalliot voivat olla liukkaita. Hyvät jalkineet ovat tarpeen. Pukeudu sään mukaan ja muista pakata juotavaa reppuun.

Luontokeskuksen palvelut ovat esteettömiä

Kolin kansallispuistossa sijaitsee myös luontokeskus Ukko, jossa on paljon nähtävää. Esimerkiksi retkinäyttelyssä voi opiskella erilaisia taitoja, joita tarvitaan retkeilyssä.

Luontokeskuksessa kaikki palvelut ovat esteettömiä. Näyttelyihin pääsee pyörätuolilla luiskaa pitkin, ja kahvilaan pääsee pyörätuolilla. Esteettömään matkailuun kuuluu myös se, että henkilökunta ottaa huomioon erilaiset matkailijat.

Kolin kansallispuisto tarjoaa paljon nähtävää ja koettavaa kaikille, jotka nauttivat luonnosta ja retkeilystä.

Lisää tietoa esteettömästä matkailusta:

palmuasema.fi

luontoon.fi

Yksi kommentti artikkeliin ”Esteetön matkailu sopii kaikille”

  1. I always love to live with the nature. Living with nature it creates beautiful memories in our minds. So these valuable details are very important to improve our knowledge all around the world. Thanks for educating us in many ways.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)