Arvonlisävero nousi

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Uutinen julkaistu: 02.09.2024

Yleinen arvonlisävero nousi sunnuntaina 1. syyskuuta. Arvonlisävero on nyt 25,5 prosenttia. Arvonlisävero nousi 1,5 prosenttia.

Arvonlisäveron nousu vaikuttaa monien tuotteiden hintoihin. Kaupassa esimerkiksi wc-paperi ja shampoo maksavat muutamia senttejä enemmän kuin aiemmin. Kaikki kaupat eivät välttämättä nosta hintoja.

Eniten arvonlisävero vaikuttaa kalliimpien tuotteiden hintoihin. Esimerkiksi kalliiden kodinkoneiden hinnat voivat nousta useita kymmeniä euroja. Uusien autojen hinnat voiva nousta jopa satoja euroja.

Arvonlisävero ei vaikuta ruuan hintaan. Ruuan arvonlisävero ei nouse.

Hallitus päätti keväällä, että se nostaa arvonlisäveroa. Hallitus haluaa saada lisää tuloja, jotta Suomen talous paranee.

2 kommenttia artikkeliin ”Arvonlisävero nousi”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)