Aleksanteri Kivimäki on syytteessä tietomurrosta ja kiristyksestä. Syyttäjän mukaan Kivimäki murtautui psykoterapiakeskus Vastaamon potilastietoihin ja varasti tiedot potilasrekisteristä. Myöhemmin hän julkaisi tietoja internetissä ja vaati rahaa, jotta hän lopettaisi tietojen julkaisemisen. Syyttäjän mukaan Kivimäki syyllistyi törkeään kiristykseen.
Aleksanteri Kivimäen puolustus sanoo, että Kivimäki ei ole syyllistynyt tietomurtoon ja kiristykseen.
Syyttäjä vaatii, että Kivimäki saa seitsemän vuoden vankeusrangaistuksen.
Tietomurrossa on yli 30 000 uhria. Yli 20 000 ihmistä on tehnyt rikosilmoituksen. Vastaamo oli yritys, joka antoi psykoterapian palveluita. Vastaamon toiminta on lakkautettu.
Vastaamon tietomurtojuttu on laaja ja poikkeuksellinen. Poliisi tutki rikosta pitkään. Aleksanteri Kivimäki pidätettiin viime helmikuussa. Rikollinen murtautui Vastaamon tietoihin vuosina 2018 ja 2019. Tietomurrot paljastuivat syksyllä 2020.
Vastaamon tietomurron oikeudenkäynti kestää vuoden 2024 helmikuun loppuun.