Naton tärkein periaate on, että muut jäsenmaat auttavat, jos Naton jäsenmaa joutuu hyökkäyksen kohteeksi.
Nato perustettiin, koska sen jäsenmaat pelkäsivät Neuvostoliiton hyökkäystä. Neuvostoliitto kuitenkin hajosi vuonna 1991. Sen jälkeen Natolla ei ole ollut suuria vihollisia. Venäjä jopa harkitsi silloin, että se liittyy Natoon.
Kun Jugoslavia hajosi 1990-luvulla, Nato auttoi Bosnia-Hertsegovinaa ja Kosovoa itsenäistymään. 2000-luvun alussa Nato osallistui taisteluihin Afganistanissa.
Tilanne Euroopassa kiristyi jälleen vuonna 2014, kun Venäjä valloitti Ukrainan itäosia ja Krimin niemimaan. Venäjästä tuli Naton suurin uhka, kun se hyökkäsi Ukrainaan uudelleen viime vuonna.
Nyt Naton jäsenmaat auttavat Ukrainaa monilla tavoilla. Ne käyttävät myös yhä enemmän rahaa omaan puolustukseen.
Natossa on nyt 31 jäsenmaata. Ruotsi liittyy Natoon, kun Turkki ja Unkari hyväksyvät sen jäsenyyden.
Naton päämaja sijaitsee Brysselissä Belgiassa. Naton pääsihteeri on norjalainen Jens Stoltenberg.
Sanaselityksiä
Suorituskyky
Suorituskyky tarkoittaa kykyä saavuttaa jokin päämäärä. Voidaan puhua armeijan suorituskyvystä puolustaa Suomea. Suomen sotilaallinen suorituskyky paranee, kun saamme apua Natolta.
Pelote
Armeijat luovat aseillaan ja joukoillaan pelotteen. Pelotteen tavoite on kertoa mahdolliselle hyökkääjälle, että ei kannata hyökätä.
Korkean valmiuden joukot
Nato-maat pitävät joukkoja valmiina siltä varalta, että syntyy kriisi. Korkean valmiuden joukoissa on aiemmin ollut 40 000 sotilasta. Niiden määrä kasvaa 300 000 sotilaaseen.
Viides artikla
Naton perustamis-sopimuksessa on 14 artiklaa eli pykälää. Viides artikla sanoo, että hyökkäys jotain Nato-maata vastaan on hyökkäys kaikkia Nato-maita vastaan.